måndag 7 december 2015

Läkarbesök via video för patienter i Jönköpings län


I min blogg den 9/11 (”Doktor på distans”) berättade jag att läkarbesök vid video är en snabbt växande företeelse i USA. Samtidigt pekade jag på hur privata aktörer (Min Doktor och KRY) tagit motsvarande initiativ i Sverige. Jag förutspådde att även den offentligt finansierade vården skulle anamma samma arbetssätt. Föga anade jag förutsägelsen skulle slå in så snabbt som den nu har gjort.

Först ut på banan är Region Jönköpings län som etablerat ett samarbete mellan vårdcentralerna och KRY (som drivs av förtaget Webbhälsa AB). Boende i Jönköpings län kan logga in med BankID för ett videomöte med läkare via dator, mobil eller läsplatta. Med denna lösning kan patienten befinna sig var som helst i världen.

Mötet med läkaren kan vara i 15 minuter och på landstingets hemsida finns en lista över de icke akuta symtom som kan hanteras med denna modell (till exempel Allergi, Diarré, Eksem, Förkylning, Halsbränna, Ont i halsen, Sömnsvårigheter och Urinvägsinfektion).

Remiss respektive recept på läkemedel utfärdas vid behov, dock inte narkotikaklassade sådana.

Det ska bli intressant att följa utvecklingen; andra landsting/regioner lär följa exemplet. Inte minst spännande ska bli att studera och i så fall hur besöksmönstret påverkas vid såväl vårdcentraler som akutmottagningar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar