Svaret på frågan
kan vara värt en miljon kronor – åtminstone för Stockholms läns landsting. Så
stort är nämligen det vite som IVO nyligen fastställt (2016-01-18) med hänsyn
brister i patientsäkerheten vid akutmottagningen vid Karolinska
Universitetssjukhuset (KS) i Huddinge.
För att inte
behöva punga upp med sagda belopp ska landstinget ”säkerställa att patienter
med inläggningsbeslut som ligger kvar på akutmottagningen KS Huddinge överförs
vill vårdavdelning inom den tid som framgår av det kvalitetsmått som
vårdgivaren har fastställt inom vårdgivarens systematiska
patientsäkerhetsarbete.”
Beslutet är
grundat på tre inspektioner av verksamheten under hösten 2015. De åtgärder som
sjukhuset vidtagit bedöms av IVO som otillräckliga. Myndighetens bedömning är
därför att det finns en risk för ”vårdskador i form av dödsfall, kroppsligt
lidande och psykiskt lidande”.
Värt att notera
att IVO inte gjort en egen bedömning av hur lång väntetid som efter beslut om
inläggning är acceptabel. Istället hänvisar man till sjukhusets egen bedömning
”att en vistelsetid mindre än åtta timmar på akutmottagningen på KS Huddinge är
ett viktigt kvalitetsmått i verksamheten som följs upp regelbundet.”
En konsekvens av
beslutet torde vara att landsting/regioner i framtiden blir mer försiktiga och
– kanske framför allt - mer noggranna när man fastställer kvalitetsmått
kopplade till patientsäkerheten. Alltför ambitiösa – läs orealistiska – mål kan
ju uppenbarligen bli en black om foten när IVO knackar på dörren.
Vitesföreläggandet
är ett tydligt tecken på att den relativt nybildade myndigheten med ganska
exakt två år på nacken nu börjar tuffa till sig rätt ordentligt. Räkna således
med fler tunga viten framöver!
Det ska bli
intressant att se om landstinget väljer att hänskjuta frågan till
förvaltningsrätten. I sakfrågan råder knappast några delade meningar mellan IVO
och landstinget om att förhållandena på akutmottagningen inte är
tillfredsställande. Däremot skulle landstinget kunna göra gällande att föreläggandet
inte lever upp till lagens krav på att beslutet ska innehålla uppgifter om
vilka åtgärder som är nödvändiga för att ”de påtalade missförhållandena ska
kunna avhjälpas”. Rent formellt/juridiskt skulle det vara intressant att få
prövat om det är tillräckligt att hänvisa till landstingets eget kvalitetsmått
eller om det åligger IVO att göra en egen självständig bedömning av hur långa
väntetider som kan anses acceptabla.
Däremot är det
förmodligen meningslöst för landstinget att ifrågasätta vitesbeloppet storlek
med hänsyn till att bristerna bedöms som så allvarliga. Åtminstone talar
erfarenheten från arbetsmiljöområdet för att förvaltningsrätterna ytterst
sällan ifrågasätter storleken på vitesbeloppen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar