måndag 22 februari 2016

Riskkapitalbolag satsar på e-hälsa


I en tidigare blogg har jag berättat att intresset för investeringar i företag som erbjuder e-hälsa ökar lavinartat i USA, en trend som nu också – ingalunda oväntat - tycks sprida sig till Sverige. Veckans affärer berättar att Malmöbaserade Min Doktor dragit in 55 miljoner kronor från bland annat riskkapitalbolaget EQT Ventures.

Min Doktor erbjuder digitala konsultationer (per telefon eller i form av videosamtal) för ett begränsat urval åkommor/besvär inklusive receptförskrivning och –förnyelse. Kostnaden för ett digitalt ”läkarbesök” uppgår till 295 kronor som inte omfattas av högkostnadsskyddet.

Enligt VA går bolaget för närvarande med förlust och föregående år var omsättningen blygsamma 6,5 miljoner kronor. Tillskottet av kapital är självfallet tänkt att finansiera en expansion av verksamheten, något som torde underlättas av företaget tecknat ett samarbetsavtal med Länsförsäkringar och Skandia.

Intresset för Min Doktor torde bottna i behovet av att dämpa kostnadsutvecklingen i de privata sjukvårdsförsäkringar som de två försäkringsbolagen erbjuder. För några år sedan kunde jag i en rapport till SKL (”Privata sjukvårdsförsäkringar i Sverige – omfattning och utveckling”) redovisa att hårdnande konkurrens och ökade skadekostnader tvingat fram åtgärder inom vårdförsäkringsbranschen. Tanken är sannlikt att försäkringsbolagen vill försöka bromsa inflödet till kostsamma fysiska besök hos de privata vårdgivare bolagen samarbetar med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar