Vetenskapligt
ansedda New England Journal of Medicine (NEJM) fortsätter sin serie som
granskar olika länders sjukvårdssystem, Den här gången är det Frankrikes tur,
ett land som i olika internationella jämförelser brukar hamna i den absoluta
toppen.
Såväl
vårdens finansiering som organisation utmärks av en komplicerad mix av privata
och offentliga inslag. Arbetsgivarbetalda försäkringar kombineras med växande statliga
bidrag, allra helst som de förstnämnda utmärks av kroniska underskott.
För
den öppna vården svarar privatpraktiker, varav drygt hälften är
allmänmedicinare och resten en blandning av andra specialister. Läkarna avgör själva
var i landet de vill etablera sig. Detta i kombination med att många mindre sjukhus
i glesbygder avvecklats har bidragit till en allt större geografisk obalans
mellan behov och utbud. Precis som i Sverige är det svårt att rekrytera läkare
till mindre befolkade områden.
Läkarkåren
ses som i första hand patienternas företrädare och ska, åtminstone i teorin,
åtnjuta stor frihet i förhållande till myndigheter och offentlig
reglering. Samtidigt står valfriheten
högt i kurs, patienterna kan fritt välja såväl läkare som sjukhus. Inte oväntat
har detta resulterat i höga kostnader och en omfattande konsumtion av vård.
Vårdens
finansiering kan med rätta beskrivas som ganska snårig. Regeringen fastställer
ersättningsnivåer för sjukhusen medan de privatpraktiserande läkarna förhandlar
kollektivt med de cirka 600 (!) försäkringsbolagen inom ramen för en modell
baserat på prestationsersättning (”fee-for service”), något som inte direkt har
bidragit till en effektiv kostnadskontroll. Eftersom patientavgifterna är
förhållandevis höga har 96 procent av befolkningen valt att teckna en
kompletterande sjukvårdsförsäkring som fungerar som högkostnadsskydd.
Sjukhus
som drivs av det offentliga har, under tryck från såväl regeringen som
patienter, gjorde stora investeringar i modern utrustning som dock enbart
delvis kunnat finansieras av de statliga anslagen. Lösningen har blivit
frikostigt beviljade banklån som sjukhusen nu har svårt att hantera eftersom
den ekonomiska ersättningen har sänkts för att bromsa den snabba
kostnadsutvecklingen. Det handlar om en tickande bomb som dock vare sig
tidigare eller nuvarande regering vågat hantera. Det hör till saken att
fransmännen har stark tilltro till hur sjukvården fungerar och varje försök
till grundläggande reformer möts med stor misstänksamhet.
Även
försöken att minska de höga administrativa kostnaderna som en följd av det
betydande inslaget av det stora antalet försäkringsbolag är politiskt
känslig. Ett system med mjuk ”gatekeeping” introducerades dock för drygt ett
decennium sedan med innebörden att patienter som söker sjukhusvård utan remiss
får betala en högre avgift.
Precis
som i andra länder har en rad reformer genomförts under de senaste 20 åren,
varav flertalet varit inriktade på att hålla kostnadsökningarna i schack. Även
den franska solen har sina fläckar och många svåra utmaningar står för
dörren. Det handlar således om ett sjukvårdssystem som präglas av bristande
samordning mellan olika vårdgivare, växande regional obalans och finansiella
problem som inte underlättas av den svaga tillväxttakten i den franska
ekonomin. Avsaknaden av krismedvetande hos en stor del av befolkningen bidrar
självfallet inte till att underlätta situationen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar