onsdag 2 mars 2016

Hur påverkar samarbetet mellan Apoteket AB och MIn Doktor primärvården på sikt?


Nyligen berättade jag (blogg 22/2) att Malmöföretaget Min Doktor dragit in 55 miljoner kronor från bland annat riskkapitalbolaget EQT Ventures samt tecknat ett samarbetsavtal med två försäkringsbolag (Länsförsäkringar och Skandia). Nu rapporterar HD-Sydsvenskan att Min Doktor inleder ett rikstäckande samarbete med Apoteket AB.

Totalt erbjuder 178 apotek i landet gratis mätning av blodtryck, en tjänst som nu kan kombineras med en digital konsultation av någon av Min Doktors barnmorskor för förskrivning av p-piller. Kunden skickar in sitt blodtrycksresultat och kan själv bestämma om pillren ska skickas hem eller hämtas på apotek. Denna digitala konsultation kostar 150 kronor (inklusive blodtrycksmätningen).

Samarbetet mellan Apoteket AB och Min Doktor är ett intressant exempel på hur nya aktörer om inte direkt konkurrerar så dock på ett alltmer aktivt sätt kompletterar den offentligt finansierade hälso- och sjukvården. Hur den här utvecklingen på sikt kommer att påverka framförallt primärvården är svårt att sia om – men att det blir konsekvenser i någon form råder det knappast någon tvekan om.

För övrigt är det ganska pikant att det är ett statligt ägt företag som nu tar ytterligare ett initiativ i gränslandet mellan offentligt respektive privat finansierad hälsovård och sjukvård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar