P4
Kronoberg rapporterar att Region Kronoberg tar in hyrläkare från
bemanningsföretag utan ramavtal. Orsaken är att de företag man har avtal med
inte klarar av att leverera läkare i tillräcklig omfattning. Företag utan avtal
svarar för en femtedel av kostnaden för hyrläkare, vilket gör att regionen med
bred marginal passerat gränsvärdet för tillåten direktupphandling.
Upphandlingschef
Gert-Olof Karlsson försvarar agerandet med hänvisning till ”synnerlig brådska", något
som Konkurrensverkets jurist Elin Rosén enligt inslaget ställer sig tveksam
till. ”Problemet är att synnerlig brådska inte kan användas om det beror på
dålig planering” säger hon. Konkurrensverket ska nu ta ställning om man ska
inleda en granskning av regionens agerande.
Att
hyrläkare direktupphandlas på det här sättet är dock ingen nyhet och inget
unikt för Region Kronoberg. Så här skriver således Konkurrensverket i rapporten
”Hyrläkare i primärvården” (2015). ”En iakttagelse är att ramavtalsleverantörer
inte alltid kan erbjuda hyrläkare när det uppstår behov, och att landstingen
därför blir tvungna att göra direktupphandlingar för att täcka behoven.”
Marknaden
för hyrläkare kan med visst fog beskrivas som bemanningsbranschens ”vilda
västern”. Av rapporten framgår att
leverantörerna inte förfogar över egen personal utan förmedlar hyrläkare som är
egenföretagare och alltså underleverantörer till bemanningsföretagen. ”Det är
inte ovanligt att samma hyrläkare erbjuds av flera olika bemanningsföretag vid
samma avrop.” Till detta kan läggas att det inte heller är ovanligt att samme
hyrläkare själv tar direktkontakt med verksamhetschefen för att erbjuda sina
egna tjänster utan att gå via bemanningsföretaget.
En
annan intressant faktor är förhållandet att flertalet avtal innehåller en
vitesklausul som ger landstinget rätt att ekonomiskt straffa leverantörer som
inte kan tillhandahålla utlovade resurser. Det är dock ovanligt att köparna
utnyttjar vitesmöjligheten för bristande leveransförmåga. Verket påpekar att
inte bara olämpligt utan också olagligt enligt LOU att ställa krav på viten som
sedan inte döms ut.
Någon
snabbavveckling av systemet med hyrläkare tror jag inte på, eftersom
konsekvenserna skulle bli alltför besvärande för landsting och regioner. Erfarenheterna
från primärvården i Jämtland talar sitt tydliga språk i det avseendet. Förhoppningsvis
har dock Konkurrensverkets rapport stimulerat köparna att se över såväl rutiner
som avtalens utformning. Mitt intryck är i vart fall att det på många håll sker
en centralisering av hanteringen för att säkerställa en bättre kontroll över
den vildvuxna floran av direktupphandlingar. I praktiken innebär det att det
blivit mindre vanligt att verksamhetscheferna själva beställer ”över disk”.
Vidare
måste huvudmännen antingen börja utnyttja vitesmöjligheten eller ta bort den
klausulen. Sistnämnda det mest troliga eftersom inget företag vågar garantera
leverans och man därför skulle behöva ta ekonomisk höjd för att våga gå med på
vitesklausuler. Följden skulle bli högre priser vilket skulle öka
underleverantörernas lönsamhet och därmed inte ha någon begränsande effekt –
snarare tvärtom!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar