tisdag 15 november 2016

Kaliber om Karolinskas kostsamma konsulter


I min blogg den 7/11 tipsade jag om P1-programmet Kalibers reportage om Nya Karolinska ”Briljant ingenjörskonst eller vettlöst krångel?”. I går (14/11) sändes den andra och avslutande granskningen under rubriken ”Karolinska – konsulternas Mekka?” Programmet ger ett tydligt svar på den egna frågan ”Hur blev en management-teori kallad värdebaserad vård visionen för Karolinska?”

Liksom i det första programmet får såväl kritiker som företrädare för den omfattande insats som Boston Consulting Group (BCG) svarat för komma till tals på ett nyanserat sätt som speglar olika åsikter. Inte minst intressant är den nästan dråpliga beskrivningen hur BCG lyckades nästla sig in på sjukhuset.

Den dåvarande sjukhusdirektören Birgir Jakobsson berättar hur företaget utsatte honom för vad han upplevde som en övertalningskampanj. ”De försökte ju sälja in något som kallades värdebaserad vård … men jag lyckades aldrig begripa vad värdebaserad vård hade att tillföra utöver det vi redan höll på med”.

BCG gav dock inte upp och lyckades övertala den biträdande sjukhusdirektören som blev upptakten till företagets första insats till förmån för det egna konceptet. Man ställde helt enkelt ett par konsulter till sjukhus förfogande gratis och franco. När Jakobsson fick klart för sig att man, uppenbarligen bakom ryggen på honom, började arbeta med värdebaserad vård ingrep han. ”Det blir förvirrande budskap, medarbetarna förstår inte vad det handlar om, så att jag bad BCG att sluta och jag ville inte att de skulle jobba med den här frågan mer på sjukhuset.” I klartext – gratiskonsulterna från BCG kastades ut.

Frågan tog dock en ny vändning när Per Båtelson, med en tidigare mångårig erfarenhet från Capio, tog över som styrelseordförande i sjukhusbolaget 2013. I början av 2014 – innan Båtelson tvingades avgå anklagad ”för att inte hålla isär sina affärsintressen från sjukhusets” – beslutar styrelsen att 80 procent av sjukhuset ska arbeta värdebaserat år 2018.

Därmed öppnas äntligen dörren för BCG:s konsultverksamhet som inte längre var gratis. Enligt reportaget har BCG bara under årets nio första månader fakturerat insatser för cirka 50 miljoner kronor. Kaliber låter den tidigare styrelseordföranden Per Båtelson kommentera uppgifterna. ”Det är en ofantlig summa. Om jag jämför med vad ett privat företag skulle ha råd med eller ens tänka sig att göra så är det här i en helt annan division. Jag mådde dåligt redan för två år sedan när jag såg beloppen, och jag måste säga att jag mår inte bättre när jag ser det här idag. Jag hade agerat”.

Även i övrigt innehåller inslaget en rad ganska pikanta uppgifter om personkemin mellan konsultföretaget och ledande företrädare för sjukhuset. Huruvida patienter, skattebetalare och medarbetar blir vinnare på den här affären återstår att se. Att det däremot varit och är en lönsam historia för BCG råder det dock ingen tvekan om. Det förstår man när man ser att företaget fakturerar 2 600 kronor i timmen för mer eller mindre juniora konsultinsatser. Reportaget går såväl att lyssna på som att läsa en utskrift av.

För övrigt tycks inte allt var frid och fröjd inför driftstarten på söndag vilket framgår av en artikel i Dagens medicin; ”Toppchef hoppar av Nya Karolinska”.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar