I dagens blogg
sammanfattar jag de allvarligaste bristerna i den svenska hälso- och sjukvården
enligt bedömningarna i ”Effektiv vård” (SOU 2016:2). Samtliga
citat i texten nedan är hämtade från utredningen. I senare bloggar återkommer
jag till en presentation och analys av de konkreta förslagen.
Splittrad och oklar styrning
Hälso- och
sjukvårdens decentraliserade struktur (21 landsting/regioner och 290 kommuner)
medför att ”styrningen är mångfaldig och splittrad i vården”. Detta i
kombination med statens ansvar för normering och styrning medför ”en massa
aktörer” med många gånger oklart ansvar. ”Mångfalden och splittringen av
styrningen får sannolikt effekten att ingen styrning fungerar och att
förändringar uteblir.”
Statens
styrmedel är dessutom i alltför hög grad riktad mot ”åtgärder direkt mot de
professionella och patienter, dvs. individnivå, samt åtgärder på
verksamhetsnivå. Karaktären av den juridiska styrningen har i stor utsträckning
handlat om administrations- och handläggningsbestämmelser […] Alltför mycket
fokus har ägnats åt små eller avgränsade problem medan de stora strukturella problemen
kvarstår”.
Sjukhustung och kostsam struktur
Den svenska
hälso- och sjukvården utmärks i förhållande till jämförbara länder av sin
”sjukhustunga struktur”. Det är tydligt att primärvården ”har svårt att klara
uppdraget som första linjen vård”. Sveriges anses därför ”vara sämre rustat än
många andra länder att möta demografiska utmaningar i form av ökad
multisjuklighet i takt med en åldrande befolkning”. Samtidigt är sjukhusens
akutvård ”väsentligt dyrare än motsvarande vård inom primärvården.”
En utmaning för
”det nuvarande sjukhustunga systemet är att få de resurser som är knutan till
sjukhuset att i större utsträckning verka utanför sjukhusets väggar tillsammans
med primärvård och kommunernas omsorg”.
Ineffektiv bemanningsplanering och arbetsfördelning
Bemanning/schemaläggning
utgår ”inte från en planering av vad som ska göras, hur det ska göras och vem
som ska göra det […] Den vanliga beskrivningen av schemaläggning inom hälso-
och sjukvården idag är att den utgår från tillgänglig personal och baserat på
individuella önskemål.”
Även
arbetsfördelningen inom vården bidrar till ineffektivitet. ”Grovt sett gäller
principen ju högre formell kompetens desto högre kostnad. Det borde därför vara
en självklar strategi att styra arbetsuppgifter mot den yrkeskategori som kan
utföra den till lägst sammantagen kostnad med bibehållen eller ökad kvalitet
[…] Men denna mekanism tycks inte vara självklar i den landstingsfinansierade
vården”. I det avseende har kommunerna ”generellt sett lyckats bättre.”
Färre undersköterskor och mindre vårdnära service
Utredaren pekar på
konsekvenserna av att antalet sjuksköterskor ökat samtidigt som
undersköterskorna blivit färre inom landstingen. ”Minskningen av antalet
undersköterskor har medfört att sjuksköterskor i ökande omfattning får utföra basala
omvårdnadsinsatser. Utredningen har intrycket att minskningen av antalet undersköterskor
även medfört ökande belastning på läkarkåren.”
Andelen
administratörer i många år legat konstant runt 15-10 procent. Däremot har det
skett en tydlig förskjutning genom att antalet vårdnära administratörer minskat
samtidigt som antalet centrala dito ökat (controllers, planerare, utvecklare).
Följden av detta är att “den administrativa servicen till vårdpersonalen har
minskat.”
Ifrågasatt strategi för läkarförsörjningen till primärvården
Antalet
specialister i allmänmedicin har ökat – men inte lika snabbt som antalet
sjukhusspecialister. ”Kanske är det dags
att tydligt uttala att den traditionella strategin för att öka antalet
specialister i primärvården via ökad läkarutbildning och ökad import är en
delvis misslyckad strategi [min kursivering]. Överhuvudtaget finns det skäl
att anta att anställning av läkare inte skett på rationella grunder. Det ligger
nära till hands att dra slutsatsen att anställning av läkare bedöms av
tillgången och inte per automatik det faktiska behovet.”
Utvecklingen vad
gäller såväl fördelningen mellan allmänläkare och andra specialister som
specialistutbildade sjuksköterskor (som minskat under lång tid) har skett ”utan
att man nationellt tagit ställning till om det är en önskvärd utveckling”.
Stiernstedt menar att ”det saknas ett övergripande strategiskt tänkande”,
sannolikt beroende på oklar ansvarsfördelning och många inblandade aktörer
(departement, myndigheter, universitet och andra utbildare, huvudmän och
profession).
Inneffektiv IT-system, alltmer administration och detaljstyrning
Verksamhetsstödet
till personalen är otillräckligt, många system bygger dessutom på föråldrad
logik som utgår från pappersjournalen. ”Det saknas tydlighet kring
grundläggande frågor om varför man ska dokumentera, vad som ska dokumenteras
och vem som ska göra det. En konsekvens av detta är bl.a. en omfattande
dubbeldokumentation.” Dessutom ”är de IT-baserade verksamhetssystemen
föråldrade och hanterar inte automatiskt nödvändig uppföljningsadministration
som då måste utföras manuellt.”
Den administrativa
bördan har ökat. ”Olika delar av aktörer i sjukvårdssystemet ställer administrativa
krav på varandra och sannolikt anser ingen kravställare att deras krav är
orimliga för mottagaren.” På vissa håll ”finns mycket detaljstyrande
ersättningssystem som förutom att inkräkta på professionella autonomin också
påverkar de professionellas upplevelse av att vara kontrollerade och
ifrågasatta.”
Min kommentar - bekant kritisk bild
Min bedömning är
att utredningen på ett bra sätt fångat in mycket av den kritik som riktats mot
hälso- och sjukvårdens utveckling – inte minst från ”vårdgolvet”. Den mest
intressanta, om än ingalunda oväntade, slutsatsen handlar om avvägningen mellan
primärvård/allmänmedicin i förhållande till sjukhusvård. Här vill jag särskilt
lyfta fram den ovan kursiverade meningen om läkarförsörjningsstrategin. På den
punkten kan man nog tala om att svära i kyrkan och konsekvenserna av det
resonemanget återkommer vi till i förslagsdelen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar