Utredningen ”Effektiv vård” (SOU 2016:2) utgör, som
jag tidigare bloggat om, en veritabel guldgruva i form av analys och
bakgrundsfakta. Idag vill jag lyfta fram en av dess bilagor med det långa
namnet ”Översiktlig historik avseende utvecklingen av primärvården och
samverkan mellan kommun och landsting” (bilaga 4).
Dokumentet ger en mycket god bild av den historiska
utvecklingen från 1950-talet och framåt. Inte minst slående är hur regelbundet
återkommande beslut om att stärka primärvårdens ställning på sjukhusvårdens
bekostnad inte förverkligats. När man tar del av alla de statliga
utredningar och rapporter som lyft fram primärvårdens betydelse kan man till
slut inte låta bli fundera över att det möjligen varit för mycket av det goda. Har
primärvården helt enkelt blivit i det närmaste ihjälkramad av all denna
omtanke?
Denna
iakttagelse gäller i ännu högre grad frågan om samverkan mellan kommuner och
landsting. En rubrik i bilagan sammanfattar läget; ”Samverkan mellan
huvudmännen har utretts. Och utretts igen”.
I texten konstateras att ”Det är svårt för att inte säga omöjligt att
överblicka alla utredningar som berört socialtjänst och hälso- och sjukvård
såväl inom ramen för Statens offentliga utredningar, som myndigheter,
organisationer och andra.”
Under
årens lopp har statlig styrning med stöd av lagstiftning och riktlinjer från
myndigheter, främst socialstyrelsen, kombinerats med öronmärkta bidrag.
Utvärderingarna av sådana satsningar är dock med få undantag nedslående. Ett
bra exempel är den nationella handlingsplan för hälso- och sjukvården som
rikdagen fastställde år 2000. Också den här gången skulle primärvården stärkas
samtidigt som alla invånare skulle få välja en egen familjeläkare. Dessutom skulle stödet till barn, ungdomar
och äldre med psykisk ohälsa samt personer med psykiska funktionsnedsättningar
förbättras. Totalt omfördelades nästan nio miljarder för detta ändamål under
åren 2001-2004 från försvaret, varför satsningen i folkmun döptes till
”kanonpengarna”.
Socialstyrelsen
fick i uppdrag att följa upp resultatet och kunde konstatera att effekterna var
begränsade. Landstingen hade således inte ”lyckats omfördela resurser från den
specialiserade somatiska vården till primärvården och psykiatrin.”
Slående
är också de ständiga larmrapporterna om bristen på läkare i primärvården.
Statens oförmåga att rekrytera provinsialläkare under 50-talet var ett motiven
för att huvudmannaskapet fördes över till landstingen 1963. Trots att
provinsialläkarbegreppet utmönstrades till förmån för distriktsläkare (1973)
och uppbyggnaden av större vårdcentraler med fler läkare och tillgång till
andra personalkategorier har bemanningskrisen varit ett ständigt återkommande
tema.
Utvecklingen
har onekligen präglats av ”more of the same", det vill säga politiska beslut i
landstingen om att primärvården är högt prioriterad och att resurser ska
överföras från sjukhusvården. Liksom återkommande statliga ingrepp i form av
otaliga utredningar, riktlinjer och riktade statsbidrag vars effekter i
allmänhet inte verkar ha lämnat några djupare spår.
Kanske
är det dags att pröva något nytt, till exempel att låta primärvården och
samverkan mellan kommuner och landsting få utvecklas i lugn och ro utan vare
sig statliga utredningar eller öronmärkta bidrag och projektpengar. Tanken
svindlar – för så lär det knappast bli.
För
några år sedan sa en erfaren distriktsläkare till mig ”kan vi inte låta primärvården vara
oprioriterad under några år precis som sjukhusen – då kanske vi också får mer
resurser”. Möjligen ligger det något i den kommentaren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar